6TH MAY 2006

21 12 2006

Genap pada jam 7.15 malam, di bawah langit Sabtu yang bocor. Sebelom darling sepenuh masaku Wawa diinjek dengan cecair Euthanasia, Wawa telah memberiku satu teriakkan yang sukar untuk aku lupakan.

Teriakkan dimana pernah aku dengar dahulu. Dimana ibuku memekik ke arah aku dan dia.

“Lepas Wawa dah bukak mata…”
“Aku nak kau buang dia…”
“Dekat kedaikopi bawah blok 603 tuh…”

Walau dibuangnya sebanyak dua kali, aku tetap mencarinya dan bawa Wawa pulang ke rumah.

Ke rumah yang tidak punya kebahagian mahupon ketenteraman.

Meskipon aku tahu rumah ku sering didatangi sederet masalah, aku tetap mahu Wawa…
tinggal dekat dengan ku. Dekat selalu pada ku.

Mungkin disebabkan rumah yang selalu membuat ku terkucil ini, tembok paru emponya Wawa jadi lemah, lalu mati semua darah pertahanannya. Seperti matinya seorang askar yang mati di tangan si pembunuh. Pembunuh yang bernombor satu iaitu Kanser.

Iya, pembunuh yang telah membunuh Rubiah Suratman ku suatu masa dahulu.

Benar. KANSER pembunuh yang paling cilaka.

Sehingga organ-organnya ikut runtuh sekali. Lalu titis demi titis airmata ku dengan cepat terbahak keluar.

Oh Wawa sayang ku, maafkan aku jikalau selama in aku jarang memberi mu perhatian dan kasih sayang yang penuh, yang sempurna.

Aku terpaksa menutup segala layarmu, mengakhiri dan menghanyutkan segala jalan cerita mu yang kini penuh dengan keperitan dan penderitaan yang tak terperi.

Aku berharap tinggi kau akan sentiasa berasa aman. Dan mengenal akan sebuah kebahagian yang kekal di Kent Ridge Hill.

Tempat dimana aku sentiasa menghabiskan masa, bermain dan berbicara sendirian, semenjak aku kecil sehinggalah dewasa. Dan mungkin sehingga aku tua bangka kelak.

Moga-moga dengan keputusan yang telah mencuri nafasmu ini, engkau sudah tidak lagi bertanya kenapa dan mengapa kau dilukai.

Rehat elok-elok Wawa ku. Engkau sentiasa di pertengahan minda ku.

Ps : Boone-boone and Kiki are still missing😦


Actions

Information

Leave a Reply

